Bandenmaten van de fiets
- Pieter Vanhaeren
- 18 mei 2019
- 1 minuten om te lezen

Bandenmaten, een overzicht van de verschillende aanduidingen.
Welke binnenband moet ik nu kiezen? Elke fietser moet goed nadenken bij het kiezen van de juiste binnenband in de winkel. Welke informatie staat er op een doosje van een binnenband en wat is belangrijk? Laat mij dit even duidelijk maken.
De fabrikanten kunnen 4 types maataanduiding gebruiken. Inch, Franse, Duitse en ETRTO.
Inch ('')
De meest gebruikte in België.
28 x 1 5/8 x 1 3/8 respectievelijk buitenband diameter x hoogte band x breedte band.
Duitse type
Gelijkaardig als de inch aanduiding, maar hoogte en breedte zijn van plaats gewisseld.
28 x 1 3/8 x 1 5/8 respectievelijk buitenband diameter x breedte band x hoogte band.
Franse type
Gebruikt de buitendiameter (mm) en breedte van de band als aanduiding.
28 x 1 5/8 x 1 3/8 wordt dan 700 x 35C. De letters A, B en C duiden op de velgmaat. C wordt zowel gebruikt een wieldiameter van 622 mm, gemeten vanaf de velg, als voor een wieldiameter van 571 mm.
ETRTO
Een genormeerd maatsysteem met vaste afspraken. Universeel en eenduidig. Langzaam aan krijgt deze maataanduiding de overhand, en zal (hopelijk) als enige overblijven. ETRTO gebruikt als maataanduiding de breedte van de band in mm en de diameter van het wiel tot de velg. 28 x 1 3/8 x 1 5/8 is dan in de ETRTO maat 37-622. Daarbij is de breedte van de band dus 37 mm en de diameter van het wiel gemeten vanaf de velg 622 mm.


De Evolutie van Fietsbanden: Van Houten Wielen tot Moderne Technologie
Wat een uitstekend overzicht van bandenmaten! Dit brengt me bij een fascinerend aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: de historische ontwikkeling van fietsbanden en hoe deze de fietswereld heeft gerevolutioneerd. Weinig mensen realiseren zich dat de eerste fietsen helemaal geen rubberen banden hadden.
De allereerste fietsen, zoals de beroemde "boneshaker" uit de jaren 1860, hadden volledig houten of ijzeren wielen. Deze zorgden voor een bijzonder oncomfortabele rit - vandaar de bijnaam! Het was pas in 1888 dat John Boyd Dunlop de eerste praktische pneumatische band uitvond voor zijn zoon's driewieler. Deze revolutionaire uitvinding maakte fietsen niet alleen comfortabeler, maar ook veel sneller.