top of page
378308-Rad_Power_Bikes_Logo_-_Long-84f135-original-1612325091.jpg

Platteband is een service en test centrum voor alle Rad Power Bikes. Kom een testrit maken op 1 van de verschillende types en beslis dan welke het best bij jou past. Samen bestellen we de fiets en benodigde accessoires en geniet je van €50 korting. Je kan de fiets bij ons laten leveren, zodat we die voor jou monteren en afstellen. 

RadRunner 2

50% korting bij volgende groeifase

radrunner 2.png

RadRunner plus

RadRhino 6

RadCity 5

radrhino 6 heer.png

RadWagon 4

Wat is een elektrische fiets?

Elektrische fietsen worden meestal beschouwd als gewone fietsen, maar met een motor en accu om de fietser te ondersteunen. We onderscheiden twee soorten: e-bikes die ondersteuning bieden terwijl je trapt en e-bikes met een ‘throttle’ of ‘gashendel’, waarbij de fiets door de motor wordt voortbewogen zonder dat je trapt.  

In Europa (inclusief VK) verkoopt Rad Power Bikes elektrische fietsen met trapondersteuning die niet zijn voorzien van een ‘throttle’. Of je nu alleen op de fiets zit, de kinderen achterop meeneemt, een zware lading vervoert of heuvelop rijdt, onze fietsen geven je ondersteuning terwijl je trapt en de ‘twist power assist’ (TPA) geeft je een extra boost tot 6 km/u, bijvoorbeeld voor een snellere start vanuit stilstand.

​

Voordelen van een elektrische fiets?

Elektrische fietsen hebben veel voordelen ten opzichte van traditionele fietsen. 

Veel van onze klanten vertellen dat ze sneller op hun bestemming zijn; met hun Rad e-bike kunnen ze zwaardere ladingen vervoeren, zoals tassen en pakketten, en zelfs de kinderen naar school of de opvang brengen. Met een e-bike kom je gegarandeerd op tijd op je werk, je rit is voorspelbaarder, want je hebt geen last van files en vertragingen met het openbaar vervoer.

Een e-bike biedt je de ondersteuning om lastige ritten (in verband met slecht weer of heuvelachtig terrein) makkelijker te maken, je transpireert minder en je wordt niet zo snel moe.  

Met een elektrische fiets kom je verder en kun je vaker fietsen, omdat het minder moeite kost. Dat is ook de reden waarom onervaren fietsers om te beginnen vaak een elektrische fiets kiezen.  

​

Wat is het verschil tussen een pedelec en een snelle e-bike?

Alle pedelecs zijn e-bikes, maar niet alle e-bikes zijn pedelecs. Het verschil? Een e-bike heeft een motor en een accu om je te ondersteunen. Met een pedelec moet je de pedalen echt zelf rondbewegen om te profiteren van de elektrische ondersteuning en hij kan soms harder gaan dan de limiet van 25 km/u die de EU heeft bepaald voor e-bikes die geen verzekeringsbewijs nodig hebben. 

Bij snelle e-bikes met een ‘throttle’ of ‘gaspedaal’ is de elektrische ondersteuning niet afhankelijk van het ronddraaien van de trappers en die zijn dus meer te vergelijken met een brommer of motorfiets.

In Europa (inclusief het VK) verkoopt Rad Power Bikes alleen e-bikes in ‘pedelec-stijl’ die voldoen aan de lokale wetgeving en daarom heb je er geen verzekering of registratie voor nodig.

​

Hoeveel kost een e-bike?  

E-bikes zijn er in diverse prijsklassen, variërend van enkele honderden euro’s tot soms wel tienduizenden euro’s. Als consument moet je weten waar je een e-bike voor nodig hebt, welke e-bikes het beste zijn, welke kwaliteit je zoekt en in welke prijsklasse je een e-bike kunt vinden die aan die je behoeften voldoet. 

E-bikes zijn duurder dan gewone fietsen, omdat ze zijn voorzien van een motor met elektrische onderdelen. Als je op zoek bent naar een elektrische fiets van hoge kwaliteit voor intensief, dagelijks gebruik, zal het moeilijk worden om te slagen voor minder dan 1.000 euro.  

Ben je op zoek naar een e-bike voor specialistische doeleinden, zoals een ‘e-gravel’, ‘e-road’ of zelfs een ‘e-mountain’ bike (e-MTB), dan ligt de prijs hoger, omdat er nog meer geld geïnvesteerd is in specifieke kenmerken, zoals materialen om het gewicht te beperken of het frame sterker te maken. Specialistische e-bikes beginnen vaak vanaf 4.000 euro en een goede kwaliteit e-bike voor dagelijks gebruik begint meestal bij 2.000 euro.

​

Waarom is een e-bike zo duur?

E-bikes zijn over het algemeen duurder dan reguliere of traditionele fietsen. Een e-bike heeft dure elektrische onderdelen zoals een lithium-ion accu, een elektrische motor en natuurlijk allerlei elektronica om de onderdelen met elkaar te laten functioneren, zoals kabels en displays. De materialen waarvan deze onderdelen zijn gemaakt, zijn op zichzelf al duur en het frame van een e-bike moet sterker en steviger zijn in verband met het extra gewicht van de elektrische onderdelen.  

​

Waarom is de maximumsnelheid in Europa begrensd tot 25 km/u?

Volgens de verordening 2002/24/EG, van de Europese Unie moet een EPAC (Electrically Pedal Assisted Cycle, of fiets met een elektrische hulpmotor) voldoen aan de volgende kenmerken om te worden goedgekeurd voor gebruik: 

Een hulpmotor met continue aandrijving van niet meer dan 250 watt.

Vermindering of uitschakeling van de motor wanneer de bestuurder de snelheid van 25 km/u bereikt of stopt met trappen

E-bikes met een motor met een hoger wattage of hogere maximumsnelheid zijn soms ook legaal in Europa, maar elk land heeft zijn eigen wetten en regels voor de registratie, belasting en het al dan niet verplicht dragen van een helm. Voor meer informatie over de wetten en regelgeving per land verwijzen we naar dit artikel van Futura.

​

Gewicht van een e-bike.

Een niet-discipline-specifieke elektrische fiets is vaak veel zwaarder dan een gewone fiets, en dat komt door de elektrische onderdelen, zoals een accu en een motor en vaak ook met displays van verschillende grootte. Het gewicht kan variëren, maar het is gebruikelijk om E-bikes rond de 25kg (55lbs) te vinden. Bij vette banden E-bikes kan dit gewicht hoger zijn door het extra gewicht van de brede banden, de stevigere loopvlakken en de toevoeging van schokvorken voor het rijcomfort.

Onze lichtste e-bikes zijn de RadMission van 22 kilo en andere modellen zoals de RadCity en de RadRunner die tussen de 29 en 34 kg wegen.

Sommige specifieke e-bikes, zoals ‘e-road’ (voor in de stad) of elektrische vouwfietsen, zijn lichter van gewicht wanneer ze zijn gemaakt van koolstofvezels, maar dan geldt vaak weer dat de prijs hoger ligt.  

​

Welke motor is het beste voor een e-bike?

De meest elektrische fietsen hebben een naafmotor die zich op het midden van het achterwiel bevindt. Deze e-bikes met naafmotor zijn over het algemeen de meest betaalbare e-bikes op de markt.  

Bij andere elektrische fietsen bevindt de motor zich bijvoorbeeld onder in het midden van het frame en dan is er een ketting nodig om het vermogen van de motor over te brengen naar het wiel. Ook fietsen met dit type motor zijn de laatste jaren populairder geworden.

Alle modellen van Rad Power Bikes zijn tot nu toe voorzien van een naafmotor op het achterwiel, omdat wij vinden dat dit type voor onze klanten de beste verhouding biedt tussen prijs en prestaties.

​

Heeft een e-bike versnellingen nodig?

Een veelbesproken onderwerp. is of e-bikes wel versnellingen nodig hebben of de ondersteuning van de motor voldoende is om steile hellingen te beklimmen. Onze benadering is dat we zowel e-bikes met als zonder versnellingen aanbieden, zodat je kunt kiezen wat het beste bij jouw rijstijl past. Als je alleen op vlak terrein en in de stad rijdt, kies je misschien eerder voor een ‘single speed’, een e-bike zonder versnellingen (zoals de RadMission oder das RadRunner) maar als je langere tochten maakt waarbij je af en toe ook heuvelop fietst, of als je zwaardere ladingen vervoert, is het handig om te kiezen voor een e-bike met versnellingen.

​

Wat is de ‘throttle’ of ‘gashendel’?

Sommige e-bikes hebben een ‘throttle’ of ‘gashendel’ waarbij je ondersteuning van de motor krijgt zonder dat je hoeft te trappen. Deze e-bikes worden vaak aangeduid als ‘speed’ e-bikes en behoren tot een andere categorie e-bikes dan de pedelecs. In sommige landen of steden zijn e-bikes met een throttle verboden en in andere landen zijn er speciale regels die bepalen dat je een verzekeringsbewijs moet hebben en belasting moet betalen. 

In de VS en Canada verkoopt Rad Power Bikes wel e-bikes met een throttle (en een veel grotere motor), maar in Europa vallen al onze e-bikes in de categorie ‘pedelecs’, wat in Noord-Amerika ‘Class 1’ genoemd wordt. 

De modellen die Rad Poer Bikes in Europa verkoopt, hebben geen ‘throttle’, maar een ‘twist power assist’ (TPA), die de fiets met 6 km/u vooruit beweegt zonder dat je als fietser hoeft te trappen. Dit betekent dat je de fiets een extra boost vanuit stilstand kunt geven, bijvoorbeeld als je voor een stoplicht staat en het licht op groen springt.  

​

Is e-biken goed voor je conditie?

Veel mensen vragen of fietsen op een e-bike inspanning vergt en of het goed is voor je conditie en fitheid. 

Ja, fietsen op een e-bike betekent dat je beweegt en dat is goed om je conditie en fitheid te verbeteren. E-bikers zijn geen ‘valsspelers’, zoals weleens wordt beweerd. Een e-bike helpt je om sneller te fietsen, je rijbereik te vergroten en heuvels makkelijker te beklimmen. Het leuke is dus dat je al fietsend aan je conditie kunt werken.

Van onze klanten horen we voortdurend dat onze e-bikes ideaal zijn om te bewegen en aan je conditie te werken. Zo vertelde een van onze klanten, een muzikant uit Canada, dat hij nu een veel kleinere broekmaat heeft en hersteld is van een leveraandoening en diabetes type 2, gewoon door consequent te fietsen op zijn e-bike. Lees onze blog maar eens, waarin klanten allerlei inspirerende verhalen over afvallen en gezonder leven delen.

bottom of page